Buckle up!

Foto: Shutterstock

Advertentie

IS JOUW WAGEN DOGPROOF?

Who let the dogs out? Reizen en uitstapjes zijn leuk, zeker als de hond mee mag. Maar hoe vervoer je een hond veilig in de wagen?

Gsm’en achter het stuur is not done. Dat weten we allemaal. Maar naast telefoontjes en sms’en zijn er nog dingen die de bestuurder kunnen afleiden. Bijvoorbeeld: een loszittend huisdier in de wagen… (lees het volledige artikel deze maand in Woef)

Even gevaarlijk als sms’en
Een krijsende baby, een facebookberichtje dat het scherm van je smartphone doet oplichten of de hond die met z’n kop op de schakelpook ligt. Het zijn allemaal dingen die onze ogen eventjes van het wegdek rukken. Onderzoek naar het effect van een hond in de wagen op onze rijvaardigheid is schaars. Maar uit een studie van de American Automobile Association for Traffic Safety en een outdoormerk voor honden, Kurgo, bij 1.000 hondeneigenaren blijkt dat 52% van de bestuurders zijn of haar hond aait tijdens het rijden. Ongeveer 1 op 3 gaf tijdens diezelfde bevraging toe de aandacht te verliezen door de aanwezigheid van Rex. Zo’n 19% zou tijdens het rijden zelfs met de handen of armen proberen te verhinderen dat de hond naar voren kruipt en 17% geeft toe dat de hond af en toe op de schoot meerijdt. Als we één ding mogen concluderen uit dat onderzoek, is het wel dat viervoeters hun baasje serieus kunnen afleiden tijdens het rijden. Dat zovele bestuurders zich schuldig maken aan interactie met hun trouwe vriend is een schokkend resultaat. Zeker als je weet dat slechts 2 seconden wegkijken van de baan de kans op een verkeersongeval verdubbelt! Of je nu een sms verstuurt, even kijkt wie je nieuwe profielfoto op Facebook liket of je hond een snoepje geeft: die 2 seconden kunnen het verschil betekenen tussen leven en dood!

Hoe zit het met de wetgeving?
In sommige Europese landen is het verboden om je hond los in de wagen of op de passagiersstoel te laten meereizen. Dat is bij ons anders: de Belgische wegcode vermeldt nergens expliciet dat je je hond moet vastmaken. Maar wie zijn gezond verstand gebruikt, weet dat hij dat beter wel doet. En impliciet wordt dat ook duidelijk gemaakt in het verkeersreglement.
‘Artikel 8.3 zegt dat je als bestuurder steeds alle nodige rijbewegingen moet kunnen uitvoeren en voortdurend je voertuig goed in de hand moet hebben’, weet Werner Van Cant, commissaris bij de federale wegpolitie en presentator van Kijk Uit, een televisieprogramma op Eén over verkeersveiligheid. ‘Als blijkt dat dit niet het geval is omdat je bijvoorbeeld afgeleid bent door je hond, die plots op je schoot springt of vanop de achterbank naar voren kruipt, dan zou je in principe een bekeuring kunnen riskeren. Dat geldt ook als de hond je hindert bij het sturen en je daardoor gevaarlijk rijgedrag vertoont (bijvoorbeeld: als je plots van je rijstrook afwijkt en gaat zwalpen). Het is natuurlijk uiteindelijk aan de rechter om hierover eventueel een oordeel te vellen. Alhoewel afleiding achter het stuur één van de belangrijkste killers in het verkeer is, gebeuren er bij mijn weten geen gerichte controles op loszittende dieren in de wagen. Dit neemt echter niet weg dat “verdacht” rijgedrag, waarover ik al eerder sprak, uiteraard altijd onze aandacht zal krijgen’, verduidelijkt Van Cant.
Honden zorgen niet enkel voor fysieke afleiding, ze kunnen de bestuurder ook hinderen door luid te blaffen of het zicht te belemmeren.
‘Het klinkt misschien oneerbiedig, maar in de wegcode wordt een huisdier dat meereist beschouwd als lading’, zegt Van Cant. ‘En artikel 45 stelt dat een lading bij normale wegomstandigheden zodanig geschikt moet zijn dat deze de zichtbaarheid van de chauffeur niet hindert.’ Datzelfde artikel 45 stelt ook dat de lading (lees: hond) geen gevaar voor de bestuurder en medepassagiers mag betekenen. ‘Bij een bruusk remmanoeuvre  of – erger nog – een botsing zal een loszittende hond als een projectiel doorheen het voertuig vliegen’, verklaart Van Cant. ‘Zo kan hij alle inzittenden verwonden of zelfs doden. Het is uiterst belangrijk om je hond goed vast te maken. Liefst zo veilig en comfortabel mogelijk voor het dier in kwestie.’

Advertentie

Paardenkracht
Uit crashtests met dummy’s blijkt dat een hond van 30 kilogram bij een botsing tegen 50 kilometer per uur een kracht genereert van bijna 400 kilogram. Ongeveer 13 maal het gewicht van de hond of evenveel als een klein paard. Hoe groter de hond, hoe groter de ravage. Het is niet enkel belangrijk voor de inzittenden dat Max wordt vastgemaakt, ook de hond zelf heeft er baat bij. Uit een publicatie van verkeersinstituut Vias blijkt dat gordeldracht de kans op overlijden of letsels bij mensen vermindert met 50 procent. Zelfs een botsing tegen 20 kilometer per uur zou al fataal kunnen zijn als je geen gordel draagt. Hoewel er voor huisdieren geen kant-en-klaar cijfermateriaal ter beschikking is, kunnen we ervan uit gaan dat de overlevingskansen van een hond bij een crash aanzienlijk stijgen als hij degelijk vastgemaakt is.

harnas-K9-auto-AVEVE-web
Julius-K9 harnas en een verbindingsriempje dat in de gordelhouder past (verkrijgbaar bij AVEVE)
zwart-harnas-auto-AVEVE-Web
Autoharnas van DUVO+ met speciale autogordel voor honden (verkrijgbaar bij AVEVE)

Klikvast in de wagen
De meeste auto’s zijn niet ontworpen met de veiligheid van onze huisdieren in gedachten. De hond gewoon op de bank zetten en een gordel over zijn lijf vastklikken, werkt dus niet. Gelukkig verkopen dierenspeciaalzaken verschillende systemen om de hond veilig te vervoeren.
Een eerste systeem is een speciaal harnas dat je via een verlengstuk (een apart riempje) vastklikt in de gordelhouders van je wagen. Zulke harnassen hebben stevige sluitingen en brede, gewatteerde riemen die over de borst, schouders en rug van de hond worden vastgemaakt. Sommige mensen kopen enkel het verbindingsriempje om aan de gordel vast te klikken, omdat dat goedkoper is. Maar niet elk harnas is geschikt voor autoritten. Harnassen met dunne riempjes kunnen breken of in het lichaam snoeren. Een speciaal autoharnas geeft minder letsels bij een crash. Klik het riempje nooit vast aan de halsband van je hond! Bij een botsing wordt de hond letterlijk opgehangen of kan hij ernstige nekletsels oplopen. Het riempje moet ook voldoende kort zijn om de hond dicht bij de rugleuning van de autozetels te houden. Anders kan het dier als een jojo heen-en-weer door de wagen vliegen.
Een hond met een autoharnas laat je meereizen op de achterbank en niet op de passagierszetel. Zo blijft de afleiding voor de bestuurder beperkt. Op de passagiersstoel kan je hond bovendien zijn kop tegen het dashboard stoten als je hevig op de rem gaat staan of ernstige verwondingen oplopen als de airbag afgaat.

Bench die op verschillende manieren opent (verkrijgbaar bij AVEVE) vastgemaakt met vier spanbanden

Bench en aanhangwagen
Een tweede manier om je hond veilig te vervoeren, is in een autobench. Belangrijk is dat de bench goed vastgemaakt wordt in de wagen, bijvoorbeeld aan de achterbank of door de bench tussen de voorste en achterste zetels te klemmen. De bench in de koffer plaatsen en verankeren aan de bodem van de kofferruimte is ook prima. Houd dan wel rekening met de kreukelzone van je wagen. De kreukelzone is een veiligheidsfeature dat sinds de jaren ’50 wordt ingebouwd in voertuigen. De carrosserie van je wagen werd vooraan en achteraan bewust “verzwakt” om een deel van de klap op te vangen bij een aanrijding. De kreukelzone zal in dat geval ineenkrimpen (zoals een platgestampt blikje) om de krachten te absorberen, waardoor de schok in de passagiersruimte beperkt blijft. Je kan bij de fabrikant van je wagen nagaan waar de kreukelzone van jouw model auto ligt en de bench zodanig plaatsen dat Max uit de “gevaarzone” blijft. Een laatste optie is om je hond te vervoeren in een speciale aanhangwagen voor honden, die stevig en goed geventileerd is.

Zelfs blaffen kan gevaarlijk zijn
Als bestuurder én baasje ben je natuurlijk vrij om te beslissen hoe je de hond veilig vervoert in de wagen, zolang hij adequaat wordt vastgemaakt. ‘Persoonlijk denk ik dat een bench die wordt vastgemaakt in de koffer de veiligste methode is’, zegt commissaris Werner Van Cant. ‘In het allerbeste geval wordt de kofferruimte dan ook nog eens afgescheiden met traliewerk of een scheidingshek. Is de kofferruimte geen optie, dan zou ik de voorkeur geven aan een bench die geklemd wordt tussen de voorste passagierszetel en de achterbank. Zo vervoer ik zelf ook mijn hond, een chihuahua. Ook kleine honden moeten goed vastgemaakt worden!’ Volgens Van Cant heeft een aanhangwagen een bijkomend voordeel: ‘De hond bevindt zich dan niet meer in het voertuig, waardoor hij de chauffeur niet kan afleiden. Want zelfs alleen al het geblaf van een hond kan de rijvaardigheid in het gedrang brengen.’

Met dank aan AVEVE.

Schrijf je nu in
voor de nieuwsbrief

En ontvang het allerlaatste hondennieuws rechtstreeks in je inbox.

Winkelwagen
[profilepress-registration id="2"]
[profilepress-login id="2"]